Svar: Vil ikke køre i bil
10. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Lotte
Bilens rumlende bevægelser og motorens lyd virker beroligende på mange børn - men desværre ikke på alle og du er ikke den eneste som oplever det kan være svært at køre med et barn i autostol ...
Det er naturligvis vigtigt at stolen passer til barnet, du skal sikre dig at selerne ikke strammer unødigt meget og presser ham for meget ned i stolen, måske skal selerne flyttes lidt og har han krans om hovedet skal den måske ud.
Du skal også være sikker på at han ikke har det for varmt. Hvis han er pakket med bluse, trøje, bukser og flyverdragt, når I kører, så er det måske for varmt for ham og han bliver frustreret over det tætte og varme tøj han har på ... En cuddle puttepose var måske noget for jer :)
Så er det også meget vigtigt at I kører på et tidspunkt, hvor det passer med at han skal sove. Han skal være mæt, fyldt rigtig godt op med mad, være skiftet og være parat til en lille lur, som han så kan tage i bilen. Hvis han er vågen og parat til leg, så vil han naturligvis ikke sidde der, for så vil han jo hellere lege og underholdes.
Det kan være en fordel at putte ham i autostolen indendøre og så bære ham ud i bilen, hvis du har mulighed for det. Nogle gange hjælper det at gøre tingene i denne rækkefølge i stedet for først at sætte ham i autostolen, når I når ud til bilen - det kan være vigtigt at skramle og rykke så lidt rundt som muligt.
Man kan også købe en spejlbamse, som kan sættes op på ryglænet der hvor barnet sidder, så barnet kigger på bamsen, og så kan den der køre bilen se barnet i det spejl bamsen holder når føreren kigger i bakspejlet ... det var måske også en idé ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske