Svar: Vil ikke køre i bil

10. december 2009

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Lotte

Bilens rumlende bevægelser og motorens lyd virker beroligende på mange børn - men desværre ikke på alle og du er ikke den eneste som oplever det kan være svært at køre med et barn i autostol ...

Det er naturligvis vigtigt at stolen passer til barnet, du skal sikre dig at selerne ikke strammer unødigt meget og presser ham for meget ned i stolen, måske skal selerne flyttes lidt og har han krans om hovedet skal den måske ud.

Du skal også være sikker på at han ikke har det for varmt. Hvis han er pakket med bluse, trøje, bukser og flyverdragt, når I kører, så er det måske for varmt for ham og han bliver frustreret over det tætte og varme tøj han har på ... En cuddle puttepose var måske noget for jer :)

Så er det også meget vigtigt at I kører på et tidspunkt, hvor det passer med at han skal sove. Han skal være mæt, fyldt rigtig godt ...

Annonce

... op med mad, være skiftet og være parat til en lille lur, som han så kan tage i bilen. Hvis han er vågen og parat til leg, så vil han naturligvis ikke sidde der, for så vil han jo hellere lege og underholdes.

Det kan være en fordel at putte ham i autostolen indendøre og så bære ham ud i bilen, hvis du har mulighed for det. Nogle gange hjælper det at gøre tingene i denne rækkefølge i stedet for først at sætte ham i autostolen, når I når ud til bilen - det kan være vigtigt at skramle og rykke så lidt rundt som muligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan også købe en spejlbamse, som kan sættes op på ryglænet der hvor barnet sidder, så barnet kigger på bamsen, og så kan den der køre bilen se barnet i det spejl bamsen holder når føreren kigger i bakspejlet ... det var måske også en idé ...

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder